streck

Hur vet man att man fått musarm?

Musarm kan ge många olika symptom och det kan vara mycket svårt att till en början avgöra om det man känner har med datorarbete att göra. Men några av de saker du bör vara observant på om du arbetar mycket vi dator är:

• Smärta
    Detta är kanske det mest kända och uppenbara symptomet hos den som drabbats av musarm. Smärta kan kännas både när man belastar de drabbade kroppsdelarna och i vila.
  • Molande värk
    Man kan vakna på mornarna med värk, då armarna "stelnat till" under natten. Eller känna en pulserande värk kan då blodcirkulationenökar t ex i samband med motion.
  • Trötthetskänsla
    Ibland kan man känna en omotiverad känsla av trötthet i de drabbade musklerna.
  • Stelhet
    Detta kan upplevas som att det är svårt att vrida på nacken, vid t ex bilkörning eller som "morgonstelhet" i händerna vilken ibland kan misstas som reumatism.
  • Sovande/pirrande känsla
    Man kan få en känsla av att armen domnar bort eller "sover" och ibland kan en känsla av att det "pirrar" eller vibrerar i fingertopparna kännas.
  • Händerna är kalla
    Ibland efter at ha suttit länge framför datorn kan det upplevas som om att fingrarna eller hela händerna blir kalla.
  • Bortfall av känsel
    Nedsatt känsel i fingrarna kan ibland upplevas av den som drabbats av musarm.
  • Känsla av att vilja stretcha eller massera
    Många som drabbas av musarm stretchar och masserar t ex sina händer eller nacke utan att tänka på det då kroppen själv signalerar att det finns behov av det.

Om du har något eller flera av dessa symptom och misstänker att det har samband med ditt datorarbete ska du så snart som möjligt ta kontakt med läkare eller sjukgymnast. Det är den enskilt viktigaste åtgärden för att minska symptomen och för att undvika långvariga problem.

Behandla musarm - TIDIGT!

Besvären kan bli kroniska om ingenting görs! Så sök råd och behandling om du börjar få musarmsbesvär så SNART som möjligt så att besvären kan minskas och helt botas. FysioCare kan behandla både Dig (hand, arm, axel/skuldra, nacke och ge avspänningsbehandling och råd) och din arbetsplats och arbetsteknik.

Behandling vid musarm kan vara:

• Massage, tvära friktioner, töjning, akupunktur, mobilisering (inkl. OMT)
  • Instruktioner av hemövningar, i gym, avspänningsövningar mm
  • Inflammationshämmande medicin eller spruta och/eller sjukskrivning en tid för att avlasta arm och nacke en tid kan dessutom behövas (läkarkontakt).
    Behandling av din arbetsplats! (se Behandla arbetsplatsen).
  • Besöksadress Stockholm

Slakthusplan 2